Om projektet
”Far" er et ualmindeligt scenekunstnerisk værk, der fusionerer nyskreven dramatik med yoga, musik, video og publikumsinteraktion. "Far" nedbryder tabuer forbundet med kræft og åbner op for samtaler og processer, der kan gavne den healing, som vi alle har brug for - hvadenten vi er patienter eller pårørende.
På vegne af min far, Teater Bæstet og Kulturmarkt, er det mig en fornøjelse at byde dig velkommen til vores crowdfunding-kampagne ”Far på tour”. Kort fortalt skal der rejses penge til at finansiere vores mini-turné med monologen
”Far - en monolog om kræft og kærlighed”, som jeg har skrevet. Måske er du også berørt af kræft i dit liv? Måske savner du også nogle at snakke med om, hvordan det er at miste, hvordan det er at være pårørende eller selv have kræft?
Læs venligst videre for at få et dybere kendskab til projektet og forstå, hvorfor det kan være værdifuldt for dig at bidrage til og blive en del af.
Du er hermed inviteret ombord, velkommen til og på forhånd tak for din tid.
De bedste hilsner
Christian Gade Bjerrum
PROJEKTBESKRIVELSE
FAR - en monolog om kræft og kærlighed
-
Baggrund for projektet-
Vision -
Formål -
Handlingsreferat-
Fag- og målgruppe-
Iscenesættelse – 5 elementer: Yoga // Tekst // Musik // Video // Publikums-interaktion
-
Om turnéen / Tourplan-
Udgifter-
Links-
Publikums-reaktioner-
Projektets organisering:-
Markedsføring Baggrund for projektet”Antallet af danske mænd, der får tyk- og endetarmskræft, vil stige 67% de kommende år”
(kilde: Dagens medicin 16.01.13)”
Mit spørgsmål er:
”Hvordan kan man knække den forventede stigning?!”Mit svar er:
”Der er brug for at afsøge alternative muligheder, der kan forebygge (tarm)kræft.”Hvad er
dit svar?
Den healende proces,
jeg har gennemgået under min fars kræftforløb, er et interessant og relevant eksempel på, hvordan alternativ healing kan supplere den faglige videnskabelige helbredelses-proces, hvilket jeg utvivlsomt tror på, er én af grundene til, at min far er rask den dag i dag.
Det har været mit behov at dele en meget privat og personlig historie, der handler om det allestedsnærværende tema ”kræft”, fordi der er brug for en som mig, der har modet til at kæfte op, ruske op i fordomme og tabuer, sætte samfundsrelevante problemstillinger på dagsordenen, og inspirere og guide folk til at tage
ansvar og gør noget
aktivt i stedet for bare at sidde på den flade og lade stå til. Det yderst frugtbare og interessante ved vores proces er, at min far og jeg har flyttet fokus fra at være
”pårørende søn med en syg far” til at være
”far og søn som kreative, skabende individer”. Vision • At etablere tværfagligt samarbejde med landets kommuner, landets patientforeninger og andre interessenter med fokus på at bruge (scene)kunsten til at skabe proces-orienterede, ”helbreds-kulturelle” begivenheder, der skaber bedre forståelse, højere bevidsthed og dybere kærlighed patienter og pårørende imellem.
Formål • At undersøge hvordan dette scenekunstneriske værk kan fungere som en alternativ terapiform, der skal inspirere folk til at turde at gå dybere ind i et personligt krops- og sindsarbejde for at forebygge kræftsymptomer og opnå større glæde i livet.
• At fortælle en personlig, vedkommende og samfundsrelevant historie, der handler om kræft og om at være pårørende til en person, der har kræft.
• At skabe et scenekunstnerisk værk, der kan bidrage til den nationale tarmkræft-kampagne fra Kræftens Bekæmpelse
”hold øje mand!” (lanceret i januar 2014).
HandlingsreferatMonologen handler om en far-søn-relation, der bærer præg af dyb kærlighed, svigt, konfliktskyhed og angsten for at miste hinanden. Om hvordan man lærer at støtte og elske hinanden, når faren har fået kræft og døden banker på døren. Historien foregår primært i årene 2011-2013, hvor historiefortællerens far får tarmkræft. Vi følger sønnens udfordrende proces i accepten af farens sygdom, samt hans ambitiøse insisteren på at ville hjælpe sin far på bedst mulige måde. Men sønnens holistiske tilgang ræsonnerer ikke med farens forståelse af at blive rask. I flashbacks får vi indsigt i deres relation, som den har udviklet sig fra den trygge atmosfære i barndomshjemmet til en fysisk og følelsesmæssig separation, der optrappedes i teenageårene i Holstebro efter moderens død af kræft, til de voksne år hvor savnet af at være elsket og respekteret bliver grobund for både psykiske og fysiske lidelser. Parallelt med historiens narrative forløb følger vi sønnens bestræbelser på at formidle historien via skabelsen af et scenekunstnerisk værk på baggrund af faderens sygdom.
Fag- og målgruppe1/3 af Danmarks befolkning (antallet af kræftramte)!!!
I første omgang adresserer projektet pårørende i kræftramte familier; det være sig især unge (15-25), hvis forældre har fået kræft. Der er dog i princippet ingen grænser for, hvilken type pårørende, såvel som patienter, der kan have gavn af monologen. Således kommer de erfaringer, vi gør os i dette scenekunstneriske eksperiment, potentielt rigtig mange mennesker, organisationer og pårørende grupper til gavn – også set i et internationalt perspektiv, da kræft jo desværre er udbredt i hele verden.
Scenisk intentionUd fra en holistisk tankegang skaber vi et rum, der er fundamentet for en
fælles oplevelse. Således gør vi op med det traditionelle og placerer stolene i en cirkel, for at give alle lige dele mulighed for at se, bevæge sig og interagere. Set i et analytisk perspektiv, kan man sige at cirklen repræsenterer en celle i menneskekroppen; hvor en celle bevæges, flyttes, transformeres er det ligeledes intentionen at lade det aktive publikum blive bevæget, flyttet og transformeret for at understrege og eksemplificere den
nødvendige aktive handling for at tage ansvar for sig selv og sit helbred.
Forestillingen er bygget op omkring 5 elementer: yoga, tekst, musik, video, publikums-interaktion
Y
oga: Forestillingens ramme er en 90 minutter lang Bikram yogaklasse, hvor de interaktive yoga-øvelser dels starter og afslutter hele forestillingen samt implementeres ind den bærende historie. Hensigten er bl.a. at skabe fællesskab, skifte tempo, få pulsen til at stige og bryde stemningen med det tunge emne kræft og lade publikum blive fysisk udfordret, så man i højere grad bliver sit ansvar bevidst om at holde sig selv og sin krop ved lige.
Tekst: Den bærende historie er en nyskrevet, beat-poetisk tekst
, der tager udgangspunkt i Christians dagbog i perioden december 2011 til juni 2014. Teksten er lige dele sprudlende, tempofyldt og humoristisk og er især en samfunds- og menneskekritisk tekst, med en stor portion selvironi og selverkendelse (læs mere under afsnittet tekstuddrag). Teksten portrætterer dels forholdet mellem far og søn ved at fortælle om barndommen, ungdommen og voksenlivets relation, men er også et portræt af en ung mand i en samtid, der er på jagt efter spiritualitet, kærlighed og menneskeligt nærvær. Hertil suppleres der med faglig dokumenteret viden om tarmkræft, når Christian skifter karakter til Lægen, der holder foredrag om kræftcellers udvikling.
Musikken akkompagneres af Alice, der bl.a. synger egne kompositioner, sange fra Højskolesangbogen, og en enkelt sang af Tobias Trier. Dertil optræder Alice af og til som Claus stemme og indgår fysisk i enkelte scener. Alice spiller primært på guitar-lele og laver improviseret baggrundsmusik fra sin computer.
7 videosekvenser suppleres til historien, hvor vi bl.a. ser en billes kamp for overlevelse mod grådige myrer på en frisbee (billedet på kræftceller der invaderer et legeme), Claus der er indlagt på sygehuset, Christians møde med sin biologiske mor i Colombia, et emotionelt breakdown i en elevator og Stig Møller der snakker om alternativ healing.
Om turnéen / Tourplan"Far"-turnéen har til hensigt at sprede sit budskab til den del af befolkningen, der ikke er gængse teatergængere og i særdeleshed til de mennesker, der er berørte af kræft.
28. august - Bramming Kosmorama
19. sep. - Odense Teater Momentum
22. sep. - København Dome of Visions
23. sep. - Brønderslev Brønderslev Amatør Scene (BAS)
24. sep. - Vostrup Vostrup Teater og Musikhus
25. sep. - Uldum Uldum Højskole
30. sep. - Lønstrup Lønstrup Café Bio
UdgifterI forbindelse med en turné er der mange udgifter, der skal dækkes, når 3 mand tager afsted
Links”Far”-teaser : https://www.youtube.com/watch?v=sDW1_SYq9uU
”Tarmkræft-ambassadør: https://www.youtube.com/watch?v=s0U5kY9JvSE
Kulturmarkt http://www.kulturmarkt.dk/
Christian Gade Bjerrum http://www.chrgadebjerrum.dk/
Dome of Visions http://domeofvisions.dk/event/far-et-monodrama/
Publikums-reaktioner* ”Tak for forestillingen Christian. Det var så vildt. Jeg er helt fyldt op af følelser og tanker. Jeg er meget rørt. Jeg tror, jeg ringer til min far nu…. Og jeg har ikke snakket med ham i 7 år!” (af ukendt)
_* "Er du gal et højresving fra en sanselig hjertewing, der husker mig på rod og rødder og rødderne i rodet med vægt på roen og troen skal højest på tronen af healingspyramiden, læg madpyramiden til siden og tag hjertekontrol for at undgå sindsvold. Et overskuds- og ærligt hav der gør tav. Jeg giver nameste og fem flade til totalt vilde
Christian Gade.Skynd jer at sprede kærligheden og sæt stolen til rumpetten, har gjort forarbejdet og fundet link til billetten." (af Anders Glud)
_* "Har lige være inde at se Christian Gade Bjerrums helt igennem gennemførte, fantastisk velskrevne, gennemtænkte og velspillede forestilling "Far", som i min anmeldelse får mindst 6 stjerner. Monologen er autentisk, humoristisk, dyb, nærværende, formidlende, inkluderende, og velakkompagneret af Alice Carreris vanvittig smukke sangstemme. De dogmeagtige filmklip er godt ramt, som 2014 tidens selfie strøm, uden at være udspekulerede; involveringen af publikum til at udføre mere eller mindre komplicerede yoga stillinger giver perfekt fysisk ramme til de svære følelser, og er helt i tråd med et af budskaberne i stykket om at krop og psyke hænger sammen. Og den kærlighed der bliver talt om, strømmer ud i rummet og rammer alle tilstedeværende. Tillykke med en utrolig underholdende monolog, som ikke et sekund i løbet af de hele 1 1/2 time stykket varer, bliver kedelig eller forudsigelig; tværtimod kommer man ud af det lille overophedede rum med (endnu mere) livslyst og livsenergi, efter at have både grint og grædt med det spejl- og tidsbillede Christian Gad Bjerrums fader- og selvportræt også er. Tak!" (af Carolina Vallejo)
Projektets organisering/medvirkendeProjektet organiseres af initiativtager Chr. Gade Bjerrum.
Alice Carreri akkompagnerer med guitar og sang.
Suni Joensen afvikler lys og video.
Claus Bjerrum co-starring
Kulturmarkt varetager administration, billetsalg, kommunikation til spillestedet.
Forestillingen produceres af Teater Bæstet.
MarkedsføringKulturmarkt varetager markedsføringen af forestillingen. Billetterne er sat til salg og kan købes her: http://kulturmarkt.dk/
Dertil bruger vi de sociale medier som facebook, youtube til at uploade videoer, tekst og billeder m.m.