Nordic Design against AIDS

0,00 kr. 0.00% af 10.000,00 kr.

0

crowdfunders
udløbet
MariaLivClaudi @marialivclaudi

medlem siden 15. oktober, 2011

Om projektet

Hjælp os med at forene kampen mod aids med en bæredygtig udvikling af danske designvirksomheder.

NDAA er en non-profit organisation. Det betyder, at al overskud der skabes gennem salget af tøjet udelukkende bruges til at nå vores mål, som er at skabe en bedre hverdag og fremtid for børn i Sydafrika, som er ramt af landets katastrofale hiv-epidemi.
På sigt bliver salg af nordisk kvalitets-designertøj en essentiel del af NDAA’s økonomiske fundament - men der er stadig et langt stykke vej dertil. Med vores meget begrænsede midler i øjeblikket, har vi brug for jeres hjælp i opstartsfasen.

Hvis I vælger at støtte os, bliver I allerede nu en del af vores netværk og vi vil fortsætte med at holde jer opdateret om projektets udvikling samt vores brug af økonomiske donationer. Vores mål er at være en åben og helt igennem gennemsigtig organisation, og der skal aldrig herske tvivl om, at pengene havner, hvor de skal.
I løbet af vores rejse til Sydafrika vil du som sponsor kunne følge vores blog, hvor vi ugentligt vil uploade billeder og beskrivelser af, hvordan rejsen forløber.

Stifter af NDAA
Jeg selv er uddannet antropolog fra Københavns Universitet og har specialiseret mig indenfor internationale udviklingsstudier med et særligt fokus på hiv- og aids krisen i Sydafrika.
Gennem mine studier og rejser til Sydafrika har jeg opnået et solidt lokalt netværk og har et godt kendskab til de bosættelser udenfor Cape Town, hvor NDAA ønsker at arbejde. Jeg har derfor kontakter indenfor det sydafrikanske NPO miljø, som kan støtte vores opstart og videre arbejde med gode råd og vejledning.

Nedenfor kan du læse mere om, hvorfor vores arbejde i Sydafrika er så vigtigt, samt mere om NDAA’s forestående arbejde og vores model for udvikling:

-------------------------------------------------------------------

Hiv-krisen i Sydafrika
Sydafrika er et af de lande i Afrika syd for Sahara, som er hårdest ramt af hiv-krisen.
Ud af et befolkningstal på 49.5 mio. menes 5.7 mio. i dag at være smittede. Heraf er de 330.000 børn, og ialt 1.900.000 børn har mistet deres forældre til aids. Det offentlige system i Sydafrika har ikke haft ressourcerne til at gøre det nødvendige for at mindske omfanget af krisen. Det er derfor både relevant og nødvendigt, at organisationer som NDAA tilbyder hjælp til de familier og børn, som er hårdest ramt. De fleste børn der smittes eller mister deres forældre, bor i forvejen i de mest udsatte områder af Sydafrika.
Et eksempel på et sådant område, hvor vi ønsker at hjælpe, er Khayelitsha. En blandt flere fattige bosættelser i udkanten af Cape Town.
Her bor der omkring en halv million mennesker og hverdagen er præget af mangel på effektiv lægehjælp, høj fattigdom, kriminalitet og en arbejdsløshedsrate på omkring 50%. Den generelle indkomst i Khayelitsha er under fattigdomsgrænsen på 1 dollar om dagen.
Samtidig har området en af landets højeste forekomster af hiv, omkring 33% af befolkningen i Khayelitsha er smittet med hiv.
Når børn mister deres forældre til aids, er de ofte afhængige af den øvrige familie for at overleve. Desværre er det i mange tilfælde svært for familien at tage sig af dem, hvis de selv kæmper for at få hverdagen til at hænge sammen. Både børnene og deres familier er derfor afhængige af hjælpen fra private organisationer.

Historien bag NDAA
Mit ønske om at starte en organisation som NDAA startede I 2008 hvor jeg for første gang rejste til Sydafrika. Det år arbejdede jeg som frivillig underviser på en lejrskole for udsatte børn. Flere af børnene der kom på campen havde mistet deres forældre til aids eller var selv smittede og ofte manglede de essentielle ting som mad, medicin og rent tøj. Fordi de helt basale behov ikke blev dækket i børnenes hverdag havde flere af dem svært ved at følge med i skolen og der var sjældent overskud til leg og til at få lov at være barn.

Da jeg vendte tilbage til Danmark for at færdiggøre min kandidat, valgte jeg at specialisere mig indenfor de sociale problematikker ved hiv- og aids krisen i Sydafrika.
Jeg blev ved med at vende tilbage til landet for at få større viden om og erfaring med dette felt - og mit afsluttende speciale handler om stigmatisering af hiv-smittede kvinder i Khayelitsha.
Under mine studier i 2009-2011, oplevede jeg, hvordan kvinderne i Khayelitsha, trods ekstrem fattigdom og en positiv hiv-diagnose, kæmpede for at give deres børn en god fremtid. Det var ikke vilje de manglede, men økonomisk støtte og rådgivning.
Samtidig så jeg hvordan tanter, onkler og bedsteforældre til forældreløse børn ønskede og forsøgte at tage sig af dem, men at de i nogle tilfælde hverken havde det mentale eller økonomiske overskud.

Jeg besluttede derfor at stifte NDAA i september 2011. NDAA skal kunne tilbyde forældreløse børn et sted at være, hvor de kan få omsorg, mad og lægehjælp. Samtidig skal NDAA ikke kun være et sted, hvor vi tager os af efterladte børn. Vi skal også fokusere på at hjælpe børnene i deres familier, hvor det er muligt. Og hvor der er øvrige familiemedlemmer, som ønsker at fortsætte med at spille en rolle i børnenes liv, vil vi ligeledes støtte og rådgive dem bedst muligt. Vi ved, at familien er af central betydning, og at det bedste for børnene er, hvis de kan blive indenfor dennes rammer.

Projektet og nordisk design
Vi er en anderledens form for non-profit organisation, som ikke vil bygge på donationer fra private sponsorer alene, men inddrage nordiske virksomheder på en bæredygtig måde. Det vil vi gøre ved at gøre brug af de tonsvis af kvalitetsdesignertøj, som hvert år går til spilde i f.eks. Danmark.
Hvert år er der uundgåeligt en overproduktion af designertøj fra nordiske virksomheder, som af forskellige årsager ikke bliver solgt. Tøjet havner ikke, som mange måske tror, i en af landets genbrugsbutikker. I Danmark skyldes det blandt andet danske moms- og skatteregler, som reelt gør det dyrere for virksomhederne at donere tøjet til velgørenhed fremfor at destruere det. Samtidig kan det skade virksomhedernes konkurrenceevne, hvis tidligere sæsoners varer sælges billigt i lokale genbrugsbutikker.
Destruktionen af tøjet er derfor ikke et ønske fra virksomhedernes egen side, men skyldes, at der ikke er mange muligheder for at anvende tøjet på en måde, som skaber mening både for den donerende virksomhed og for modtageren.
Det er problematisk i forhold til en ellers vigtig målsætning om at skabe bæredygtige og socialt ansvarlige virksomheder i norden.

Gennem vores forretningsmodel sikrer vi en brug af det donerede tøj, som ikke skader virksomhedernes konkurrenceevne herhjemme. Vores mål er at starte en eller flere butikker i Cape Town, hvor vi kan sælge tøjet langt fra det nordiske og europæiske marked. Samtidig bliver de nordiske virksomheders ekstra momstab ved donationen medregnet i salgsprisen, da vi ikke mener, at det er rimeligt, at det skal koste designerne ekstra penge, når de giver deres tøj væk til et godt formål.
NDAA kommer derfor til at fungere som en platform, hvorfra nordisk kvalitetsmode kan være med til at skabe positive forandringer i børns liv i Sydafrika.

Vi er samtidig meget bevidste om hvilke designvirksomheder vi vælger til projektet.
- Vi fokuserer på design af høj kvalitet produceret af anerkendte designere med en stærk vision for deres brand. Det kommer også til at skinne igennem i butikken i Cape Town - som i sin indretning skal være præget af samme nordiske kvalitet og visioner. Det skyldes at vi vil være tro mod de mærker vi repræsenterer. Men en anden vigtig årsag er, at Cape Town er en internationel storby, hvor der er et godt marked for nordiske varer, som er eftertragtede og har ry for at være af god kvalitet. Det ry vil vi gerne leve op til.
- Samtidig er det centralt, at virksomhederne har en ansvarlig CSR politik. CSR står for Corporate Social Responsibility og er med til at definere og garantere, at virksomhederne integrerer sociale og miljømæssige hensyn i deres forretningsaktiviteter.

Møde med samarbejdspartnere og organisationer i Sydafrika
Under rejsen vil vi foretage forskellige markedsundersøgelser og gruppeinterviews for at finde vores målgruppe, og danne os et indtryk af hvilke nordiske mærker, der vil kunne sælge i Sydafrika. NDAA samarbejder i denne forbindelse med Christine Le Clos, som arbejder med mode, marketing og reklame i Cape Town.

Derudover har vi truffet aftaler med 9 organisationer, som vi skal besøge, observere og lære af under rejsen:

- Baphumelele Orphanage - http://www.baphumelele.org.za/
- Cape Town Child Welfare - http://www.helpkids.org.za/
- Cotlands - http://www.cotlands.co.za/
- HOKISA - http://www.hokisa.co.za/
- Little Angels - http://www.littleangels.co.za/
- Ncedolethu Educare Centre - http://www.ncedolethu.org/
- Philani - http://www.philani.org.za/
- SOS Children’s Villages, Cape Town - http://www.sosvillages.org.za/
- Ubuntu House - http://www.ubuntuhouse.co.za/

Vi har udvalgt organisationerne ud fra følgende kriterier:

at de er en non-profit organisation (NPO) og politisk uafhængige.
at de arbejder for at hjælpe børn som er smittet med hiv eller har mistet deres forældre til aids.
at de tilsammen repræsenterer både internationale, nationale og små lokale organisationer. Derved får vi et bredt indblik i hvordan forskellige typer og størrelser af organisationer arbejder lokalt.
At de udfører og kan give os råd om at arbejde i Sydafrikas vestlige provins, som er det område, vi selv ønsker at arbejde i.

 

Budget for rejsen
Flybillet Hamborg/Cape Town tur/retur 5460 kr.
Togbillet Hamborg/Århus tur/retur 600 kr.
Ekstra forsikring af udstyr (Europæisk rejseforsikring) 500 kr.
Leje af bil/forsikring/benzin 6900 kr.
Leveomkostninger (overnatning/mad) 7900 kr.
Udgifter til marketing 4000 kr.
(leje af lokaler til interviews, kontormaterialer, adgang til internet)

Ialt 25.360 kr.
Heraf ansøger vi Booomerang om: 10.000 kr.

Vores samarbejdspartnere:
I Sydafrika:
- Christine le Clos: marketing
(www.freelink.co.za
www.maybru.co.za)
- Lindelwa Dlakacu: kontaktperson i Khayelitsha
- Lucia Mfubu: kontaktperson i Khayelitsha
(Treatment Action Campaign: www.tac.org.za)

I Danmark:
- Cappa Communication
- Eva & Claudi
- Grafiker Pernille Granath

Video: Filmet af Nadia Claudi
Musik: Mafikizolo
Partnerskaber