EMBRACING THE ROOT er en vild og moderne opera med musik og vokal som hovedkraften i samspil med dukkespil og bevægelse ført af højt kvalificerede dukkespillere fra København og Berlin.
Publikum får en oplevelse af de helt store, når projektet folder sig ud i Brønshøjs vandtårn, der med sin spektakulære arkitektur giver historien et helt særligt præg.
Historien starter i et forsker laboratorium, hvor en kvindelig senior forsker og hendes team arbejder hårdt for fremstillingen af en pille der kan eliminere alvorlig stress.
Forskeren er i hemmelighed selv på vej ind i en ond spiral af stress. Hun er panisk angst for ikke at lykkes med projektet, og endnu mere af tanker om tid, der løber som sand ud af hendes hænder. Negative tankemønstre presser sig på, hun begynder at høre stemmer og styrer direkte mod det totale sammenbrud.
Som revet ud af virkelighedens sammenhæng, befinder hun sig pludselig i en stor skov med en hundesnor om sit håndled, men uden hund i halsbåndet.
Hun husker ikke at have en hund, ej heller hvem hun er, hendes eget navn, eller hvor hun bor. En voldsom kraft synes at komme fra skovens træer og fra nedenunder jorden, og kvinden rammes af et voldsomt angst anfald. Kravlende på alle fire søger hun vejen ud af skoven, men ender igen og igen ved det samme gamle træ, hvor hun til sidst falder om. Da hun vågner er der gået tid - hun aner ikke hvor længe. Hun er meget sulten og tørstig, og spiser af svampene, som står i jorden hvor hun ligger. Hynes at mærke træet kommunikere til hende, om en dyb længsel, forbindelser og sammenhænge imellem alt levende på jorden. Som parallel til “Alice i eventyrland” inviteres forskeren nu indenfor i røddernes fællesskab og underjordiske liv. Her møder hun en intelligens, der forbinder alt levende i et multi sensorisk kommunikationsfelt. Forskeren inspireres til at se ind i sig selv, uden frygt og forbehold. Herfra kommer hun til en dybere sansning af nuets element, der viser sig for hende som en slags port til egen fødsel, død og genfødsel, i samspil med en evig sæson af livets udfoldelse, hvori alt er ét.
Work-in-progress & premiere
Vandtårnet Brønshøj er partner i processen fra work-in-progress perioder frem til premiere, og lægger i forestående periode scenerum til offentlige visninger 21-24 juni 2022 samt til større opsætning med premiere ultimo august 2023, hvor en større besætning og strygere vil indgå. Produktionen planlægger et parallelt forløb med samme work-in-progress perioder og premiere med involverede partnere, i New York og Baltimore, USA.
Musikken
Musikken i Embracing the Root er multistilistisk og co-komponeret af Carman Moore og Lotte Arnsbjerg. Udover hovedsolo-sanger Arnsbjerg arbejdes med kor formater med fysisk og stemmemæssigt udtryk, performet af dukkespillere/dansere. I work-in-progress perioderne arbejdes med et mindre set-up, med så meget testfunktion som muligt, og i planlagte større opsætning i 2023 indgår instrumentalt ensemble på 5 strygere: 2 violiner, 1 bratsch, 1 cello og 1 kontrabas. Derudover let slagtøj, fløjte, saxofon og keyboard, altsammen noteret og dirigeret af Mr. Carman Moore. Som i tilfældet med de bedste operaer, findes den psykologiske hovedkraft og subtilitet i musikken.
Dukketeater
Vores hovedpersons transformation fra menneske til dukke opstår da hun grundet stress, mister kontrollen over sig selv, og går i stykker. Vi ønsker at bruge dukkernes suggestive sceniske kraft, og animationsteatrets dramaturgi hvor alt dødt kan blive levende. Dukker lever gennem spillerens fysik, men opstår først som psykologisk væsen i tilskuernes bevidsthed. Dukker er symbol på almenhed, og vi spejler os gerne, da dukker kan være mere menneskelige, end mennesker selv. Dukker trækker ikke været for at få luft, men for at vise at de godt ved hvordan man gør. I work-in-progress periode deltager dukkeinstruktør og 2 dukkespillere - ialt 3 dukkespillere, og hvis budgettet tillader det, også en danser. Ved større opsætning akkompagneres 4 dukkespillere af 4 dansere, med dobbeltgænger tema som en dyrkelse inspireret af træers dobbelt eksistens - over og under jorden. Alle aktører vil spille et instrument og give stemme og krop til koret.
Tegning og animation
Embracing the Root vil i den store opsætning 2023 have animation ved håndtegnende animator Sara Koppel. I work-in-progress erstattes animationer med tegninger via overhead og ophæng m.m med afsæt i unikke ETR symboler som gennem forestillingen følger og forstærker fortællingens dramaturgi. Den ustoppelige bevægelse: Gennem forestillingen fra start til slut ses 2 hænder (projiceret) bevæge sig ubønhørligt i ekstrem slowmotion mod hinanden som et urværk, der ikke kan stoppes. Disse mødes i et sidste klimaks øjeblik.
Forskning og research
ETR har etablerede partnere indenfor hjerneforskning i relation til psykisk sårbarhed og lidelse i både DK og USA. Derudover er projektet i dialog med internationale forskere indenfor for natur og videnskab, hvor nyere dokumenteret viden åbenbarer fakta omkring træer og rødders fascinerende kommunikations systemer, herunder beskyttelse og hjælp til hinanden i naturens cyklusser og fødekæder.
Plot og handling
Historiens hovedperson leder et forskningsprojekt, der undersøger symptomer i hjernen ved følelsemæssig stresspåvirkning/psykisk lidelse. Samtidig kæmper hun hemmeligt imod indre dæmoner og angsten for kontroltab og egen død. I første scene møder vi hende og forskerteam i laboratoriet. De arbejder under tidspres og mangler afgørende evidens. Forskeren er begyndt at høre stemmer, - de blander sig i arbejdet, og hun er ved at miste retning. Rummet, scenografien, interaktionen
Vandtårnets enestående arkitektur inviterer til et totalteater lignende scenerum, og ETR eksperimenterer med interaktive elementer med bl.a små rituelle koreografier, som alle publikummer kan deltage i. Der ophænges tørresnore i hele tårnet, og løbende gennem handling inviteres publikum til at skrive refleksioner på papir, som hænges op på tørresnoren. I dele af rummet placeres interaktive stationer, indimellem bemandede af aktører, og som magiske æsker, der kan åbnes og lyse op, med beskeder og symbolforklaringer til den som åbner æsken (aktøren / dukken, publikum). Med disse poetiske konfrontationer skabes oplevelse af fællesskab og enhed, og interaktion er samtidig en del af projektets tilsigtelse af et tværæstetisk format, hvor improviserede passager sikrer en unik oplevelse og direkte kontakt mellem aktører og publikum. Vandtårnets skulpturlignende søjler og konstruktioner bringer associationer til træer og skov, mens hvide stoffer bundet sammen hænges fra rummets øverste, som hængende vækst. Lamper giver mulighed for variation af farvespil, for yderlig fornemmelse af skov.
Konkrete samarbejder Der er indledt partnerskab med Vandtårnet Brønshøj, The Lieber Institute for Brain Development (Baltimore USA) og et forskerteam baseret i DK (KU / Museion).
Partnere investerer foreløbig “inkind” bidrag til projektet i form af lokaler, spillested, vidensdeling, medvirken i saloner, promotion og udbredelse i både DK og USA. Hovedpartner er The Lieber Institut for Brain Development og Vandtårnet Brønshøj. Derudover har projektet indledt samarbejde og dialog med overlæge og forsker Birgit Bundesen (Psykiatrisk Center Amager), psykologi professor Bent Rosenbaum, lektor Jeanette Knox, samt videnskabshold fra udstillingen “The World is in You”/Kunsthal Charlottenborg: Zach Gerald-Hines, Louise Whiteley Kristin Diane Hussey.
Music & Science DK får besøg af flere fra forskerteamet inkl. Liber Institute(online) på endnu ikke fastsatte datoer i perioden 10-15 juni 2022.