medlem siden 31. maj, 2022
Lucia kommer frisk ud af badet og påbegynder at lægge en make-up, da hendes mor ringer. Hun fortæller at hun skal på en date med en fyr ved Christian, som hun aldrig har mødt før.
De mødes på en kinesisk restaurant. De viser sig at Christian har lejet hele restauranten for den aften. Det lader som om Christian gør indtryk på Lucia, men hvad hun tilsyneladende ikke er klar over, er at Christian ikke har romantiske planer med Lucia den aften. Han vil hellere end bare komme i trusserne på Lucia. Christian udviser en regulær svinsk personlighed og vi ser hans sande jeg i alene rum ude på restaurantens toilet. Da han kommer tilbage, går der ikke så længe inde i deres samtale, da Christian får det det dårligt og Lucia bliver nødsaget til at kalde efter en taxa for at kører ham hjem.
Dog til Christians store overraskelse så viser det sig at Lucia ikke har kørt Christian hjem, men stedet taget ham hen til et øde og forladt sted, hvor han er bundet fast til en seng. Da Christian forsøger at finde ud af hvorfor hun kunne finde på det, så begynder Lucia at opridse en hændelse som skete for et år siden. Til at starte med er Christian afvisende over for påstandene, men dette for kun opildnet Lucia og tager hårde midler i brug. Hun indsprøjter et sandhedsserum i ham og imens at hun venter på virkningen, så sker der endnu noget uventet for Christian. En tjener fra den kinesiske restaurant tropper nu op. Tjeneren hedder Johanna er en veninde til Lucia og hun er kommet for at filme hele forløbet. Da virkningen af serummet indtræffer, begynder et forhør om hvad der hændte for et år siden. Vi får nu at vide at Christian havde været på en date familiært med den vi har været vidende til. Christian var på date med Maria, en fælles veninde til Lucia og Johanna og mønsteret var det samme. Christian havde lejet den samme restaurant for en aften, men efter daten så forsvandt hun sporløst og nu vil pigerne til bunds i sagen da Lucia mener der er noget mistænkeligt omkring Marias forsvinden. Christian fortæller videre at efter daten var slut så de hjem til ham for at drikke champagne. Christian beslutter sig for at sniffe noget kokain, hvilket Maria ikke er klar på. Hun bliver utryg ved situationen og vil egentlig gerne gå, men ved vold og magt fremtvinger han et samleje og det får hende til at true med at fortælle at hun er blevet voldtaget og i ren panik kvæler Christian hende til døde. Han kører derefter hendes lig ud til en tilfældig skov og begraver hende derude. Det eneste Lucia gerne vil vide nu er hvor han begravede hende, så hun kan få sjælero, men Christian kan ikke huske det. Lucia går nu helt grassat og er i følelsernes vold og Johanna føler sig nødsaget til at afværge situationen og trøste Lucia. Johanna overbeviser Lucia om at de bliver nødt til at forholde sig civiliseret og gå til politiet og så må de tage den derfra. Gradvist kommer Lucia til hægterne igen og de forlader nu stedet og efterlader Christian bag sig. Da pigerne er gået ser vi Christian ligger med et smil på læben.
Skinnet Bedrager har en kulturel vigtighed da den appellerer til et segment i befolkningen, som ofte ikke får deres dækket af det danske filmmarked, nemlig den intellektuelle. Folk som søger film der kan udfordre dem og ikke servere det hele på et sølvfad, hvor man bevidst udelader noget, så publikum selv kan stykke handlingen sammen i hovedet ligesom et puslespil. I udlandet findes filmskabere som David Lynch og Christopher Nolan, der konstant kommer med nye måder at fortælle historier gennem filmmediet, hvilket vi bare ikke ser i Danmark og det er bare ærgerligt, for så svigter det publikum dansk film.
Den danske filmskat har dog en god og stolt tradition i folkekomedien og lette dramaer, hvor Morten Korch og Olsen Banden har haft en bred appel, og det er der slet ikke noget galt i, men der findes publikum, som er mere krævende når det kommer til dramaturgi, da lige ud af landevejen ikke bringer den ønskede stimulus, film hvor allegori, symbolisme og subtekst er er del af oplevelsen. I Danmark er de kunstneriske film ofte blevet overset og vore nation har ikke produceret mange filmkunstnere og man kunne jo spørge om hvem der skal blive den næste Jørgen Leth eller Lars von Trier, for når man arbejder med nytænkende og originalt materiale, så bliver finansieringsmulighederne ganske små og især for dem der gerne vil prøve kræfter med kortfilm for at talentudvikle.
Der er dog sket et stort skred de senere år med dansk film og serier og hvor store og nye spillere som Netflix og der har skabt arbejde i The Rain etc. og det er selvfølgelig fint, men dog har fokus været på at begå sig i den underholdende afdeling og ikke nødvendigt fokusere på filmkunst.
Den øgede fokus på udland og ambitionsniveau har medført at kortfilm ikke bliver finansieret i samme grad som før, hvilket betyder at nye talenter har pludseligt fået markant sværere ved at etablere sig og da der er stor efterfølgelse på mediefolk generelt, så bliver man simpelthen nødt til at være villig til at udvikle talent inden man for store opgaver som spillefilm og tv-serier.
Eventuelt læs pointer herfra denne artikel: https://www.ekkofilm.dk/artikler/vores-samfund-prioriterer-ikke-kultur-hojt/
Vi kommer til jer fordi vi mener at kunne være en idé at private kunne deltage i udviklingen af talent der indenfor film som ikke har kommercielle øjemed, da de traditionelle filmfonde er begyndt at svigte. Bl.a er Aarhus Filmværksted blevet en underleverandør til Super8 og giver sjældent til andre.
Ydermere har vi høstet stor anerkendelse for vores fotografiske kunnen og vores standard indenfor skuespil ligger efterhånden højt og vore nations skuespiller får roller i udlandet, men vores evner i at fortæller anderledes historier halter efter, så her trænger vi til et frisk pust.
Videopræsentation af Instruktør