Når du starter et reward crowdfunding projekt skal du forberede dig.
Her kommer en liste over de ting du skal have styr på inden du opretter dit crowdfunding projekt på boomerang.dk – og et par råd til hvad du skal gøre efter afslutningen af dit projekt.
Start ved at lægge et budget for det projekt du vil crowdfunde.
Du skal have fastsat dit crowdfunding målbeløb, og et budget kan give dig en idé om hvor stort et beløb du skal forsøge at crowdfunde på boomerang.dk. Budgettet behøver ikke være opstillet efter revisonslovens foreskrifter, men skal bare give dig en idé hvor i verden der er henne.
Er det 10.000 eller 1.000.000 kroner du skal crowdfunde ?
Målbeløbet skal fastsættes ud fra hvad budgettet fortæller dig, er det mindste beløb du skal bruge for at kunne gennemføre projektet – og for at kunne få sendt dine rewards til dine crowdfunders.
Et for højt fastsat målbeløb kan gøre det svært. Dels fordi crowdfunding markedet stadigvæk er under udvikling, og store beløb er altid sværere at opnå end mindre. Dels fordi der er en indbygget skepsis blandt de crowdfunders der ikke kender dig i forvejen – hvis beløbet bliver for højt.
Et realistisk målbeløb tjener også det formål at vise dem der ser dit crowdfunding projekt, at du har styr på tallene og at du ved hvad du laver – og det du skal til at crowdfunde.
Så læg et budget, og lad 0 punktsomsætningen være dit målbeløb.
Husk på, at dit crowdfunding projekt ikke stopper når dit målbeløb nås, men først når din selvvalgte slutdato oprinder.
Du skal fastsætte en start- og en slutdato.
Når du fastlægge disse, så husk på at crowdfunde kan være en ‘hård omgang’, og der derfor skal være overskud (tid, indsats, opmærksomhed) for at det lykkes.
Jo længere tid du planlægger dit projekt skal vare, jo flere ressourser skal du have at putte i projektet. Du vil opleve, at bruge meget tid på at yde ‘kundeservice’ overfor dine crowdfunders, og dem der overvejer at støtte dit projekt.
Husk på de handler hos dig, de har spørgsmål. De spørgsmål skal besvares, og helst med det samme.
I snit løber et succesfuldt reward crowdfunding projekt i 42 dage (gennemsnit).
Det kan du kun bruge som indikation. Du kan vælge de antal dage du mener du skal bruge.
På boomerang.dk kan du altid få forlænget dit projekt, men ikke forkorte det.
Din beslutning skal bero på hvor lang tid du, og dit team, kan og vil holde gang i projektet – og kan arbejde med det på daglig basis.
En god projekttekst er afgørende for dit projekts succes.
Du kan ikke lægge for lidt energi i din projekttekst. En kort og upersonlig tekst gør dig intet godt.
Skriv om dit projekt. Hvorfor vil du igang med den aktivitet du vil crowdfunde. Hvad betyder den for dig, og dem der støtter projektet. Hvad kan projektet betyder for dit lokal område eller Danmark.
Skriv om dig, hvad der motiverer dig – og om hvorfor du har valgt at crowdfunde.
Skriv om hvad du forventer at få ud af at crowfunde. Hvilke nye netværk du håber at kunne opbygge. Skriv om hvad du har behov for, udover penge, for at kunne komme igang med projektet.
Skriv om dit team, hvis du har flere med på dit hold. Ikke bare dit crowdfunding hold, men i virksomheder, foreningen eller den virksomhed du er ved at opbygge. Hvem er med, og hvad er deres rolle.
Skriv om dit budget, vis gerne hovedtallene fra budgettet.
Skriv åbent og ærligt. Din projekttekst skal være med til at give dine crowdfunder vished for at du ved hvad du laver, og at de kan være sikker på at dine rewards de køber bliver leveret.
Planlæg dine rewards, med den tanke at det er dine ‘produkter’. Det er det du sælger til dine crowdfunders.
Det skal altså være salgbare produkter, og kan både være fysiske produkter, digitale produkter, synlighed (markedsførings mulighed), oplevelser etc..
Du skal forstå ‘produkter’ meget bredt – og ikke begrænser dig til fysiske produkter.
Dit crowdfunding projekt skal have rewards til forskellige kunder. Dit projekt skal helst være interessant for både private og virksomheder. Derfor skal du også have rewards (produkter) til salg som er til begge kundegrupper.
Det er en god idé at have flere rewards, typisk imellem 5-7. Der skal være nogle billigere produkter, primært til private – og dyrere rewards, primært til virksomheder.
Du kan sagens, og med fordel, have både fysiske og digitale produkter i samme crowdfunding projekt.
Private køber typisk helst fysiske og digitale rewards. Virksomheder køber typisk digitale rewards, og rewards der giver dem synlighed (markedsførings mulighed).
Prisfastsætningen af dine rewards skal tage udgangspunkt det forhold.
På den måde får du en reward trappe, med både billige og dyrere rewards.
For inspiration kan du finde et andet crowdfrunding projekt og lade dig inspirerer. Gør det til dine rewards, og husk på at lave en beregning for hver enkelt reward, så du er sikker på at tjene penge på salget.
Husk også at den pris du sælger dine rewards til er incl. moms.
Projekttekst er godt, noget visuelt er bedre.
De fleste læser din projektekst, men næsten alle ser din projekt video – hvis du laver en og bruger den i forbindelse med dit crowdfunding projekt.
Lav en projektvideo, som understøtter det budskab du har skrevet i din projekttekst.
Gør videoen levende, catchy og gerne med lidt humor – det sælger dit budskab på den bedste måde, Husk på, at mange af dine crowdfunders – inden de støtter dit projekt – forsøger at danne sig et billed af dit crowdfunding projekt, og dig !
Til det formål er en projekt video nødvendig.
Det behøver ikke være en stor forkromet produktion, med rigtig lyssætning og lyd – omend det giver flere crowdfunders. Det kan sagtens være et hæderligt forsøg med en iphone, hvor du holder fokus på budskabet.
Budskabet i din video skal være i overensstemmelse med din projekttekst.
Din projekt video skal være mellem 2-3 minutter lang, og hellere kortere end længere end det.
Du kan også vælge at bruge et foto som dit projekt medie.
Det har også sin berettigelse, men giver (naturligvis) et lidt mere statisk udtryk. Fordelen er at du kan skifte det ud ofte, for på den måde at vise forskellige vinker på dit projekt.
Når du har oprettet til crowdfunding projekt kan du gå igang med at eksekverer dit markedsføringsplan.
Kort sagt: Uden en plan for markedsføringen, har dit crowdfunding projekt meget lidt chance for at blive en succes.
Så længe inden du opretter dit crowdfunding projekt, skal du have startet arbejdet med hvordan du gør verdenen opmærksom på at du crowdfunder.
Hvem er din målgruppe (alder, køn, demografi osv..). Hvor kommer du i kontakt med dem nemmest, hurtigst og billigst. Udarbejdelsen af evt. markedsføringsbudget. Indgåelse af strategiske samarbejdsaftaler med f.eks. underleverandører, dine ambassadører, dine venner og familie.
Find alle dem der kan hjælpe dig med at skubbe budskabet om dit crowdfunding projekt ud i verden. På alle de kanaler du mener er de rigtige.
Værd indstillet på at skulle lave om i din markedsføringsplan løbende. Virkeligheden kan nogen gange være anderledes end den du har forestillet dig. Måske dine crowdfunders ikke er kvinder mellen 35-45 år, som forventet og planlagt, så skal du være klar på at ændre dine planer og igangsætte nye.
Måske dit projekt ‘bare’ går viralt, bliver opfanget af medierne og du slet ikke får brug for din markedsføringsplan. Måske. Lav en alligevel, eller hav idéer til hvordan du kommer videre når og hvis hypen dør ud.
Et crowdfunding projekt starter ikke når dit projekt kommer på crowdfunding platformen, det starter længe før med planlægningen af projektet, markedsføringen og dine SoMe aktiviteter.
Crowdfunding handler om salg og de sociale medier.
Så inden du igangsætter dit crowdfunding projekt skal du have oprettet alle dine SoMe kanaler. Allerhelst skal der være indhold på de forskellige SoMe kanaler inden du starter, så dine crowdfunders kan se du er igang.
At sælge dine produkter, din idé eller din virksomhed på bar bund er svært, og derfor er det så vigtigt at du længe inden du starter dit crowdfunding projekt er begyndt at arbejde med dine SoMe kanaler.
Du skal fortælle en historie.
Hsitorien om dig, din virksomhed, din forening, dit initiativ, dit produkt – og gerne det hele på én gang. Dine crowdfunders skal købe ind i din historie. Specielt de af dine crowdfunders der ikke kender dig i forvejen. De har xxxxx antal crowdfunding projekter de kan støtte, og bruge deres penge på. Din historie, dit produkt skal overbevise dem om at det er dig de skal købe noget af, og dermed støtte.
Opdater dine SoMe kanaler hyppigt, unden at spamme. Fortæl om succeserne, men også gerne om hvad der ikke lige går så godt. Dine crowdfunders vil gerne være med på holdet. Ræk ud, stil spørgsmål, spørg dem til råds – betragt som en del af projektet.
Al erfaring viser at crowdfunders gerne vil hjælpe, også med andet end penge, og at de mange gange udlever deres egen iværksætter drøm via dit projekt, og crowdfunding.
Så start med at opbygge dine SoMe kanaler meget tidligt, læg indhold ud inden du starter med at crowdfunde – og find balancen i opdateringerne.
Et ofte overset tidspunkt i et crowdfunding projekt. Tiden efter projektet er slut på crowdfunding platformen.
Når først dit projekt er afsluttet på crowdfunding platformen, og du har modtaget dine penge – skal du sørge for jævnligt at være i dialog med dine crowdfunders, dine kunder.
De har købt noget af dig, og forventer levering som aftalt. Du skal “i rimelig tid” efter afslutningen på projektet have leveret dine rewards (produkter) til dine crowdfunders.
God dialog og information er nødvendig, og du kan få brug for lidt mere tålmodighed – hvis din levering plan og tidspunkt skrider – fra dine crowdfunders, og de udviser den også gerne, hvis de er orienteret.
Så hold kontakten om hvordan det går. Gør dem til et aktiv for dig, også efter afslutningen af dit crowdfunding projekt. De kan fortælle vidt og bredt om dig og din virksomhed, dit produkt. De kan, hvis de har haft en god oplevelse med dig og din virksomhed, måske endda hoppe med på din dit næste crowdfunding projekt.
På den måde bliver dine crowdfunders ikke bare din finansieringskilde, men også dine ambassadører.
Opbyg mailinglister, inviter dem med ind i en crowdfunder klub – sørg for at holde tæt kontakt, og du er godt på vej til at opbygge et stærkt netværk.