Erfaringer med et crowdfunding-projekt - hands on!

Jeg skrev for ganske kort tid siden på vores FB-væg, at det ikke var så vigtig, hvor tingene skete, bare de skete. Det var med referense til Vestbo Trios's crowdfunding-projekt på Indiegogo. Jeg har spurgt Michael Vestbo, som er frontmand i trioen, om han ikke kunne tænke sig at dele sine crowdfunding-erfaringer med os. Det ville han gerne, og i det følgende fortæller han bl.a. om, hvor vigtigt det er med gode videopræsentationer, og at det er en god idé at være flere om at køre kampagnen på de sociale medier. Så læs med, hvis du selv overvejer at kaste dig ud i et crowdfunding-projekt eller allerede er projektindehaver.

Først lidt baggrundsinformation om Michael Vestbo og hans projekt. Michael har sin egen trio, Vestbo Trio, som spiller instrumental musik. Vestbo Trio arbejder på at vise et bredt publikum, at instrumental musik (elguitar, kontrabas og trommer) kan have samme inderlighed og grad af autenticitet som fx en singer/songwriter-plade. Musik uden sang behøver ikke at være rendyrket jazz, ligesom det heller ikke behøver at være indforstået kommunikation for medlemmer af en lukket klub. Det vil Vestbo Trio gerne vise, tjek kampagnen på www.indiegogo.com/vestbotrio

Vestbo Trio brugte IndieGoGo til at rejse midler til mastering og CD-tryk - og jeg har modtaget denne mail fra Michael som fortæller lidt om deres arbejde med crowdfunding-projektet:

"Det var vigtigt for os at vælge en international platform, eller i hvert fald at anlægge en international vinkel. Musik uden vokal kan appellere til alle, så vi besluttede fra start, at alt skulle foregå på engelsk. Det skaber nogle sjove situationer når man fx skal optage video og formidle sit stof præcist, men det gør det blot mere udfordrende, synes jeg. Det er en meget kreativ måde at arbejde på".

"Vores kampagne kørte i 120 dage, og det er alt for lang tid, det kan jeg se nu. Kampagnen rykkede klart mest de første 2-3 uger, og så den sidste uge, hvor den ligesom skulle "hives i mål". Det er nemmest at få folk til at tænde på en idé, hvis de med det samme kan se, at det er nu eller aldrig".

"Et godt råd er at lave gode videoer. Vores videoer er ikke fantastiske, men de er informative, med rimelig høj billedkvalitet. Og så er de ikke for lange".

"Vær ikke bange for at spamme news feed'et på Facebook og Twitter. Så længe du skriver noget nyt hver gang, så det ikke bare er copy/paste, så er det helt fint - folk er alligevel logget ind på forskellige tidspunkter".

"Hvis vi idag skulle starte en ny kampagne, skulle den være endnu mere præcis, videoerne skulle max vare halvandet minut hver, kampagnen skulle løbe i max 60 dage, og så ville vi give den fuld skrue i hele perioden. Hvis man derudover samler et hold på 3-5 personer, så det ikke kun er 1-2 pers der kører kampagnen, så mangedobler man sin rækkevidde, især på Twitter og Facebook".

Lidt guldkorn fra Vestbo Trio til alle os andre - og skulle du have lyst til at følge Vestbo Trio's vej mod udgivelsen af deres debutalbum i marts 2012, så se med her: www.facebook.com/VestboTrio

Jeg støttede selv projektet og glæder mig til at modtage deres vinyl.
Michael Eis (@michael) Skrevet af Michael Eis (@michael), 26. december, 2011
Partnerskaber