Din guide til succes på facebook og Twitter

De sociale medier er nøglen til din succes på booomerang.dk. Og sociale medier kræver – ja, at du er social. Så når du har oprettet et projekt på booomerang.dk, er det vigtigt, at du sætter en god portion tid af til at etablere dit projekt på tjenester som facebook og Twitter.

Hvad skal jeg skrive om på facebook og Twitter?


Når du skal synliggøre dit projekt på de sociale medier, skal du lægge ud med at fortælle om dit projekt. Fortæl som det første, at du nu har fået et projekt med på booomerang.dk og fortæl, hvad projektet handler om: hvad er det, du gerne vil rejse penge til og hvorfor?

Hold dit netværk løbende underrettet: fortæl om processen og din passion


Når du har annonceret, at du har kastet dig ud i crowdfunding for at realisere din gode idé, er det vigtigt, at du herefter løbende holder dine følgere orienterede om processen med at gøre dit projekt til virkelighed. Og her er det den såkaldte "storyliving", det handler om at have fokus på. 

Storyliving er et begreb, vi er stødt på i Henriette Webers bog "Return on involvement" (2009), som netop handler om, hvordan man kan bruge de sociale medier til at synliggøre sine projekter og idéer på internettet. Henriette Weber er ekspert i sociale medier og driver til hverdag konsulentfirmaet "Toothless Tiger", og hun skriver, at storyliving går ud på at dokumentere en proces mens man er i den.

Gør som du plejer!


Og I kender sikkert allerede arbejdet med at dokumentere en proces fra jeres daglige brug af facebook, hvor et eksempel på storyliving f.eks. kunne være følgende række af updates:

1) Før en begivenhed: "Er på vej til koncert. Glæder mig!".

2) Når du er ankommet til koncertstedet: Du tjekker du ind på facebook Places og gør opmærksom på, hvilke af dine venner, du er sammen med.

c) Under koncerten uploader du et billede til facebook

d) Efter koncerten skriver du "tak for en fantastisk koncert" rettet til dine venner eller bandet, du har været inde og opleve

Denne type updates kender du til hudløshed, ikke? Og det er præcis updates som disse, du med fordel kan bruge, når du har et projekt liggende på booomerang.dk: fortæl om dine gøremål i forbindelse med projektet på både facebook og Twitter mens du er i dem, og vær ærlig og fortæl om både op– og nedture. Vis din begejstring for din idé – for begejstring smitter og gør, at dine følgere og fundere kan fornemme, at du virkelig brænder for sagen.

Kontakt os hvis du har svært ved at komme i gang på de sociale medier


Hvis de sociale medier virker som en stor mundfuld for dig, kan du evt. kigge forbi blogindlægget "Hvordan skaber du opmærksomhed om dit projekt, når det er LIVE på booomerang.dk", som også fortæller om, hvordan du kommer godt i gang med de sociale medier. Er det selve det at komme i gang med crowdfunding på booomerang.dk, du mangler information om, så kig fordi "Hvad er crowdfunding?" her på hjemmesiden. Ellers er du naturligvis velkommen til at tage kontakt til os og få råd og vejledning om, hvordan du skal gribe formidlingen af dit projekt an.
Tina Thor Jørgensen (@tinathorjoergensen) Skrevet af Tina Thor Jørgensen (@tinathorjoergensen), 11. november, 2011
Partnerskaber